Grönt mellanmål



Avokadomacka och kryddmjölk

Avokado på grovt rågbröd med lite örtsalt på är supergott. Avokado är förutom att det är übermumsigt även nyttigt. Det innehåller mycket enkelomättat fett, järn, kalium och vitamin B och E. Det ni!

Kryddmjölk är en varm, koffein- och sockerfri mysdryck som jag tycker görs bäst på havremjölk, men även fungerar med andra sorter. Jag gör som när jag gör chai med mjölk men skippar teet:

Mät upp en kopp mjölk och häll i en kastrull, sätt platten på medelhög värme (4 på min spis som har 1-6). Då bränner inte mjölken och kryddorna får dra lagom länge. Tillsätt tre kardemummakärnor och tre torkade nejlikor. Smula sönder en fjärdedels kanelstång.
    Jag har ekologisk ceylonkanel eller äkta kanel. Den vanliga kanelen man köper i butiken är oftast kassiakanel och den brukar vara mycket hårdare. Har du sådan kanske du får ta hela kanelstången och låta den koka med helt enkelt.
    Då du tillsatt kryddorna lägger du på locket och låter koka upp. Vill du ha chai tillsätter du 1-2 tsk svart te när mjölken börjar koka och låter teet koka med någon minut. Håll en sil över koppen och sila ner mjölken. HAO LE!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0