Rotfruktssoppa

Det här receptet blir nog lite svårt när jag tänker på saken, för jag vet inte hur mycket vatten jag hade i eftersom vårt litermått är trasigt och jag istället bara hällde i lite på känn från en omärkt kanna. Ni får använda ert sunda förnuft och hälla i lagom mycket vatten. Detsamma gäller kryddorna, för sånt är jag rätt dålig på att mäta...

Idag när jag skulle koka soppa kom jag på att vi saknade en nästintill oundgänglig ingrediens, nämligen grönsaksbuljong. Men det visade sig att den inte var så oundgänglig, det gick att kompensera.

En halv purjolök
En vitlöksklyfta
Lite smör, margarin eller olja
Två palsternackor
Två morötter
En halv kålrot
Två dl röda linser
Örtsalt
Svartpeppar
Spiskummin
Chilipulver
Timjan

Hacka purjolöken och vitlöksklyftan och fräs i en ganska stor kastrull. Eftersom jag inte hade buljong fräste jag i smör för att få lite extra smak. Skiva rotfrukterna. Häll på lagom mängd vatten på löken, man får väl titta ungefär hur mycket som verkar rimligt, kanske en till en och en halv liter, och låt koka upp. Tillsätt rejält med örtsalt och rotfrukterna. Krydda med spiskummin, chili, svartpeppar och mycket timjan, smaka av för rätt proportioner. Tillsätt en skvätt olja om soppan känns mesig, lite fett ger must... Tillsätt linserna, de blir klara väldigt fort så se till att de inte kokar sönder alldeles. HAO LE! (Klart.)
Räcker till ca fyra personer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0