Borde sitta och göra en jämförelse av jazzmusiker...

Dajia hao!
Har inte skrivit på länge nu, ett skäl är att jag var hos mina föräldrar förra helgen och hittade julklappar och födelsedagspresenter från förra vintern som jag hade glömt. (Jag var hemma på det kinesiska vinter lovet i slutet av januari fram till slut av februari och åkte sedan tillbaka till Kina, jag är inte helt förvirrad). Bland grejerna fanns bl. a. Stora Vegetariska Kokboken från Läsförlaget och ur den har jag bl. a. fått till Polentapizza med pesto och hemgjorda sojabiffar. Supermumsigt men jag kan ju tyvärr inte lägga upp nåt här.

Ett annat skäl att jag inte har lagt upp nåt är nog att jag varit lite smålat. Eller prioriterat annat kanske. Har en hemtenta jag vill få klar så snart som möjligt så att jag har mer tid att gotta mig åt att julen är på väg och baka kakor och göra praliner och köpa klappar och dylikt. Men jag slängde ihop nåt förra onsdagen som min pojkvän tyckte var jättegott så jag ska försöka komma ihåg vad det i. Tyvärr mätte jag inte smaksättarna så noga, så man får gå lite på känn. Det blev lite kreativa lösningar eftersom vi hade slut på chilipulver och jag kände att det behövds lite hetta i såsen... :P



En fjärdeldels purjolök eller ett par salladslökar
En aubergine
Två champinjoner (kan uteslutas, jag ville mest använda dem innan de började mögla...)
4-5 vitlöksklyftor
1 msk finriven färsk ingefära
Ett paket Kung Markatta marinerad tofu
2-3 dl haricots verts
vitt matlagningsvin
kinesisk soja
sesamolja
en stor nypa socker
några skedar tacosås
1-2 dl vatten
1-2 tsk majsmjöl

Hacka purjolöken och finhacka vitlöken. Skär auberginen i lagom stora munsbitar. Fräs purjolöken någon minut och sedan sedan ingefäran och vitlöken ungefär en halv minut. Tillsätt auberginen och svampen tillsammans med lite vatten och ev. olja. Häll på lite soja och sesamolja (sesamolja är en smaksättare och används inte som vanlig matolja till att steka i eller så) och låt bräsera en stund. Skär tofun i munsbitar och tillsätt i grytan (eller pannan eller woken) och låt den stekas lite. Dela de gröna bönorna om de är väldigt stora och tillsätt dem med. Krydda och smaka av med socker, soja, matlagninsvin, tacosås och sesamolja. Blanda majsmjölet med vattnet och häll i. Låt puttra tills auberginen är mjuk. Servera med ris, nudlar eller (mums mums som jag äntligen köpte i förra veckan) matvete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0