Frukost



Jag tycker om frukost. Jag är hungrig när jag fastat en hel natt, och det är ett väldigt trevligt och kravlöst sätt att börja dagen. Det första man måste prestera är att äta och läsa tidninge. Då får man tid att samla tillräckligt med energi och vakenhet för att orka göra något mer med dagen som kommer.

Müsli med yoghurt eller mjölk går jättesnabbt och enkelt att göra i ordning när man fortfarande har gröt i huvudet och/eller ögonen. Och gör man den själv blir den garanterad a. God (du väljer ju själv vad du vill ha i) och B. nyttig (om du har i nyttiga saker :P... nä, men behöver liksom inte tillsätta socker och rosta i honung för att det ska smaka gott om man har mumsiga råvaror, klyschigt men sant). Vill man som jag ha ekologisk müsli får man dessutom både större valfrihet och billigare pris om man gör den själv.

Jag hörde nån gång för länge sen att det är bra att äta protein på morgonen. Jag vet inte riktigt hur det är med den saken, men nötter är i alla fall väldigt gott, och bäst kommer de till sin rätt om man rostar dem. Även säden i müslin får fin smak av några minuter i ugnen. Här är två förslag på rostad müsli, varsågod att variera efter egen smak.

Hedvigs rostade müsli

Ingredienser:

180 g basmüsli
50 g havregryn
20 g puffat bovete
90 mandel
90 g hasselnötter
8-10 aprikoser
ca 20 g torkat äpple

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka nötterna och mandeln grovt. Häll alla ingredienser förutom frukten i en långpanna och rosta i ugnen i ca 20 minuter. Rör om ofta.

Exotisk cashew-müsli
Byt ut hasselnötterna mot cashewnötter och det torkade äpplet mot 20 g torkad mango, gör i övrigt likadant...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0