Ruskväder...

Nu är jag hemma blöt och frusen efter att ha cyklat i regnblandad snö och snöblandat regn. Men SMHI säger i alla fall riktig snö på torsdag så det håller jag tummarna för. Nu ska jag lägga upp receptet på dagens lunch som jag mumsade i mig innan jag gav mig ut i snön. Och sen ska jag nog fixa en varm macka och nåt varmt att dricka till. Funderar på en macka med päron, kardemumma och honung kanske, får se hur jag gör...

I alla fall, detta vad var jag åt till lunch

Stekt aubergine med curryquinoa


Ingredienser:
En mellanstor aubergine
malen muskotnöt
2 dl quinoa
1 tsk curry
1/4 purjolök
2 dl kikärtor
1 dl ärtor
1 dl hackat vitkål
salt
svartpeppar
ev. rostade pumpkärnor

Skölj quinoan och koka upp med ca 5 dl vatten, curryn och lite salt. Låt koka tills vattnet kokat bort. Hacka under tiden purjolöken fint och fräs någon minut. Ta upp ur pannan och fräs vitlöken på hög värme tills den blivit mjuk och fått färg.

Skiva auberginen i halvcentimetertjocka skivor. Stek på medelhög värme. Aubergine suger gärna åt sig mycket olja, vilket är väldigt gott, men var försiktig om du inte vill ha oljig mat. Den bränner inte fast även om man är sparsam med oljan. Strö över lite salt, svartpeppar och muskotnöt på auberginen och vänd när den fått fin färg på undersidan.

När quinoan är klar blandar du i purjolök, vitkål, kikärtor och ärtor och smakar av med salt, peppar och eventuellt mer curry. Strö gärna lite rostade pumpkärnor över före servering. 好了!(HAO LE!)

(Ger ca 3-4 portioner.)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh det lät gott, den får jag testa. :)

2008-11-18 @ 17:23:34
URL: http://donnerlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0