Äppelkakebars

Att göra egna små mellanmålsbars med nötter och lite spannmål och frukt och sånt är rätt praktiskt. Jag brukar ha med det för att kunna få i mig nåt snabbt efter träningen (man kan cykla och äta dem samtidigt), sambon äter dem som eftermiddagsmellanmål. Jag brukar exprimentera med lite olika recept.
Vissa recept innehåller ägg som bindemedel, men jag tycker det är rätt praktiskt att få dem veganska om man kan. Jordnötssmör eller tahin brukar funka ganska bra, men sist så testade jag med färskt äpple och rejält med fikon. Resultatet blev mycket bra, när de var helt färska och fortfarande varma smakade de som äppelpaj, trots att det inte var något tillsatt fett eller socker.

Receptet var ungefär så här:

Ingredienser
ett halvt äpple
1 dl solrosfrön
1 dl mandel
1 dl cashewnötter
1 dl basmüsli
1 dl havregryn
2 dl torkad frukt (fikon, russin, aprikoser)
kanel

Riv äpplet och mixa allt i en matberedare. Om massan verkar för torr och okladdig, tillsätt lite hett vatten. Bred ut i en ugnsfast form och baka 15 minuter i ugnen i 175 grader. Skär i stänger.


Kommentarer
Postat av: Saara -BloggDesign Och Vardag-

Hej! Kika gärna in på min Blogg. Jag gör designer till Blogg.se.

I Min blogg kan du följa min Graviditet och min vardag!

Kom gärna in och kolla!

Ha det så bra!

Kram

2010-01-21 @ 21:47:20
URL: http://itssaraslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0